joi, 5 aprilie 2012

129. Cu mulţi ani în urmă



   Astăzi, 05.04.2012, împlinesc 60 de ani. Am aruncat în urmă buzduganul amintirilor, şi ce credeţi? Mi-am reamintit, ce vremuri erau pe atunci când copilăream, în satul meu natal. Mă tot gândesc, la ce-i scria Vanka Jukov, bunicului său (din schiţa cu acelaşi nume, de Cehov): „Dragă bunelule Konstantin Makarîci!... când o să facă boierii pom de Crăciun cu daruri, ia şi pentru mine o nucă poleită şi pune-o bine în cufăraşul ăl verde!”. Sunt atât de trist... pentru Vanka, cel care, îi cerea bunelului: „Dragă bunelule, fă-ţi pomană şi ia-mă de aici”. Reţineţi: Vanka, la doar 9 ani, fusese dat să-şi facă ucenicia la cizmarul Aleahin. Ca scriitor, sunt trist pentru adresa scrisă pe plic de Vanka: „Bunelului, în sat la noi”. Precum Grişka (vezi „Donul liniştit” de M. Şolohov), încercam astăzi, să adun crâmpeie vagi şi fugare, din copilăria mea şi nu izbuteam.
-„O fi vreo nădejde, maică?”
-„Dinainte nu ştie nimeni drăguţă!...”
Erau vorbele acelei bătrâne, căreia Stepan, soţul Axiniei, îi încredinţase calul ologit. Şerban Codrin (poetul actual din Slobozia), spune că lui Nichita, o vrăjitoare îi citise anul şi ziua morţii, astfel: „Vei trăi 50 de ani şi o naştere inversă”?... În timpul vieţii, Nichita nu a elucidat enigma bătrânei Casandre. Dar, tare ciudat, a murit la 50 de ani în ziua de 13 decembrie. Se născuse la 31 martie în urmă cu 50 de ani. Inversaţi cifrele! Nichita însă, se bucurase de frumuseţea metaforei aruncate de vrăjitoare. În „Infernul” cap.I, 32 – poetul spune că, Dumnezeu îi glăsui într-un vis: „Trăieşti şi vei muri în temniţa aceasta...” Dacă ne gândim bine, această prorocire, este chiar viaţa-scrierea-trăirea- şi destinul poetului. Borges spunea că viaţa sa, nu este decât o goană şi, puţin câte puţin, pierd totul şi totul trece în stăpânirea uitării”. Nici nu ştiu (acum) care dintre cei amintiţi aici, aşterne aceste rânduri, pentru ca tu, cititorule, să poţi spune: „Poetul însă, se face că n-aude nimica” şi rămâne, de gheaţă „cu genunchiul la inimă adus”, orice i-ai cere. Mama îmi spunea: „Te-ai născut cu o pată de sânge pe faţă. Bătrâna m-a învăţat să înfig toporul în prag şi să presăr sare, în jurul lui. Aşa ai scăpat de necaz. Copil curat în vorbire vei avea, după toate acestea, mi se spunea”. Cu ani în urmă gândeam, ca Pip (din „Marile Speranţe„ a lui Dikens): „Tu n-ai aşteptat ziua asta aşa cum am aşteptat-o eu; nu te-ai pregătit pentru ea aşa ca mine”. Ce pot spune eu, acum? Uite domnule, ochiul lui Dumnezeu e cât uşa. Mă priveşte din cer. O fi având El, socotelile lui!   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu