vineri, 13 aprilie 2012

136. Peştişorul de aur



Ţopăind într-un picior ca o mierlă
Venea dinspre casa de pe deal,
Unde se zvonea că locuia ştima cea rea.
Şi nu mai era nimeni pe strada albită de soare
În afară de ea.

Mă scăldasem în iaz
Şi ca să nu mă zărească m-am ascuns
După o tufă de bozie
Boţit de nămol şi cercetat de furnici
Mici şi ciudate.
Încremenise şi cerul deasupra
Norii, în parte.
Până şi păsările rămâneau nemişcate în aer
Cu aripile tăioase ca nişte seceri
De care altădată aş fi făcut poate mult haz.
Ea cobora plutind ireală
Prin pelinul şi mărarul sălbatic
Până aici pe tăpşanul cu iarba ruginită şi pală,
Podbalul roşcat şi rochiţa rândunicii pătată,
Ca sângele uscat al iepurilor vânaţi în câmpie.
Privirea ei tristă, îndepărtată...
M-a zărit? Sau poate mi s-a părut mie!

Nu înţelegeam nimic
Din ce mi se întâmpla
Ţipătul unei păsări negre i-a atras atenţia şi ei
Pe partea aceea nu erau ulii
Poate doar turturele şi porumbei.
Apoi m-a zărit şi ochii ei scrutători
Mi-au atins faţa.
Am întrebat-o: „Ce vrei?”
Vântul îi mişca o şuviţă rebelă
Părea mută, ori chiar era
O prinţesă rece ca gheaţa.

I-am pus cerceii în palmă
Cerceii pierduţi
Şi găsiţi de mine pe tăpşan. Cercetaţi
Cu luare aminte.
Peştişorul de aur mi-i scosese-nainte
Sau drăcuşorul cu ochi bulbucaţi?

I-a luat c-un surâs.
Cred că mă privea cu ochişorii ei
Ca pe un diavol micuţ
Sau poate atât mai ţin şi eu minte.
Şi fugii înapoi spre strada albită de soare
Ca un spiriduş hohotind tot mai sus.
Nu înţelegeam nimic din ce mi se întâmpla
Chiar îmi era mult peste putinţă.

Poate că ea
Fusese peştişorul meu de aur
De care avusesem eu parte.
Şi ar fi trebuit să-mi pun măcar o dorinţă.
Pentru prima oară însă mi-aş fi dorit
Să plec şi eu în lumea cea largă
Cum plecase Călin file de poveste, în noapte
După doi tăciuni să-ntreţină un foc
Că până la Luna
Ce bătea în casa unde dormea fata
Aş fi ajuns şi eu
De mi s-ar fi urat un pic de noroc.

Şi chiar am plecat şi m-am întors peste ani
Acolo unde copilăria rămăsese plângând
Cu suspine,
Printre boziile de la iazul de peruzea
Şi cei câţiva oţetari.
N-am mai găsit la vechiul conac în ruine
Peştişorul de aur.
Să-i spun ce-mi dorisem cândva.
Doar o bătrână, în scrânciob ghemuită.
Nimic altceva.
Şi-n grămezile de gunoi din jur
Scormoneau nestingherite la râme
Nişte găini porumbace, bătrâne.

Bătrâna a ridicat o singură dată capul;
Nu părea să mă fi văzut.
I-am atins mâna netedă cu vine subţiri...
O singură dată.
Căci acel gând, de demult,
Altfel,
Nimeni nu l-ar fi aflat, vreodată.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu